מה צריך לדעת לפני ניתוח חניכיים

שמירת ניקיון השיניים הביתית

זהו הגורם החשוב ביותר בייצוב מצב החניכיים ועצירת המחלה. האנשים שאובחנו כחולים המחלה, סימן שהם רגישים לה, כלומר רגישים לחיידקים בפה יותר מאשר אנשים אחרים. לאור זאת, יש צורך לשמור על ניקיון השיניים יותר מאשר רוב האנשים. חשוב שתיישמו באדיקות את ההדרכה לצחצוח נכון שקיבלת או תקבל, כולל השימוש במברשת ובעזרים לצחצוח בין השיניים. היגיינה אוראלית טובה יחד עם ניקוי מקצועי במרפאה, הם שילוב אשר מהווה את "הקו הראשון" בהגנה מפני מחלת חניכיים, יכול למנוע התקדמות המחלה, ובשלבים ראשוניים של המחלה (דלקת ללא פגיעה בתמיכה) יכול אף להחזיר את המצב לקדמותו.

ניקוי עמוק תת-חניכי (הטרייה תת חניכית, "הקצעת שורשים")

ניקוי עמוק תת-חניכי זהו ניקוי של פני שטח השורשים החשוף לכיס החניכיים. ניקוי זה אמור להוריד רובד תת-חניכי, רעלנים של חיידקים ואבנית תת-חניכית. זהו ניקוי עמוק יותר מאשר הניקוי הרגיל התקופתי, ודורש בדרך כלל מספר פגישות והרדמה מקומית. טיפול זה יכול להיות מלווה גם בשטיפות תת-חניכיות בעזרת חומרים אנטי-בקטריאלים, הגורמים להרג החיידקים שהצליחו לשרוד את הניקוי העמוק. המחקר מראה כי טיפול זה יעיל בהורדת הדלקת בחניכיים, גורם לצמצום בעומק הכיסים, וגורם לשנוי בהרכב החיידקים בכיסים מחיידקים הקשורים למצב מחלה לאלו הקשורים למצב בריאות. כמו כן המחקר מראה כי מטופלים רבים מגיבים מצוין לטיפול משולב של היגיינה ביתית טובה מאוד ולניקוי העמוק, ולאחר הטיפול הזה אין צורך בטיפול נוסף, כולל ניתוחים. במקרים קשים, לעיתים נותרים פגמים בחניכיים ובעצם התומכת של השיניים, וניתוח חניכיים יוכל לשפר את המצב. במקרים אלו נמליץ על ביצוע ניתוח ונסביר את מטרתו והתוצאות הצפויות ממנו.

האם צריך לקחת אנטיביוטיקה?

במקרים מסוימים, מרשם לנטילת כדורי אנטיביוטיקה ניתן מיד לאחר תקופת הניקוי העמוק. אנטיביוטיקה מיועדת לטפל בזיהומים הנגרמים על ידי חיידקים, אבל היא בעלת תופעות לוואי שונות מיצירת אלרגיות ועד יצירת חיידקים עמידים לתרופה, וברוב המקרים של מחלת חניכיים אין צורך בשימוש באנטיביוטיקה. חשוב ביותר להשתמש בתרופה זו רק במקרים קשים ("מחלת חניכיים אגרסיבית"), בהם יש סיכוי טוב כי הטיפול האנטיביוטי יתרום תרומה משמעותית לעצירת המחלה.

תרופות אנטי-חיידקיות בשחרור מקומי

הנזק במחלת חניכיים נותר מחיידקים ומתגובת החניכיים לחיידקים אלו. חומרים חדישים שיתכן שנמליץ על השימוש בהם בטיפול במחלה שלך הם חומרים העוזרים לסלק את הזיהום, לפגוע בחזרת החיידקים האלימים אל מתחת לחניכיים ועל ידי כך מונעים את הנזק שבזיהום. חומרים אלו משחררים באופן מקומי ומושהה חומרים אנטי-חיידקיים אל תוך כיס החניכיים וחומרים אלו מסלקים או מדכאים את החיידקים. צורת ההכנסה שלהם היא בג'ל או בצ'יפ, המוחדרים אל מתחת לקו החניכיים. תרופות הפועלות ישירות על מנגנון הדלקת (host modulators) ישנם מקרים קשים, בהם קיימים גורמי סיכון רבים קשים לשליטה, או שהמחלה לא מגיבה לטיפול כפי שציפינו שתגיב, ואז יש צורך לשקול טיפול נוסף ושונה במחלת החניכיים. קבוצת תרופות שפותחה לענות על מיקרים כאלו, הם תרופות הפועלות ישירות על מנגנון הדלקת (host modulators). אלו תרופות הנלקחות דרך הפה לתקופה ממושכת יחסית, ומטרתן לשנות ולדכא את תגובת הגוף לחיידקים, ובכך למנוע את הרס הרקמות סביב השיניים. תרופות אלו מכוונות לדכא פעילות של אנזימים בגוף, אשר גורמים להרס הרקמה. תרופות אלו הן חדישות ביותר ומהוות פריצת דרך מחשבתית וטיפולית במחלת החניכיים. עקב חדשנותן, הידע על התוצאות לטווח ארוך וכן תופעות לוואי לטווח ארוך עדיין לא ידועות. בשלב זה השימוש בהן נעשה בזהירות, ובמקרים קשים בלבד.

נסיגת חניכיים, ניתוחי חניכיים– מהם ולמי הם?

ניתוחי חניכיים הם השלב השני של הטיפול במחלת החניכיים, ונועדו לטפל בדלקת שלא הצלחנו לפתור על ידי הטיפול השמרני, וכן לטפל בפגמים בחניכיים ובעצם שיצרה המחלה. ישנם סוגים שונים של ניתוחי חניכיים, עם מטרות שונות (כגון צמצום כיסים, "ניקוי פתוח", כיסוי שורשים חשופים, השתלת רקמת חניכיים, בנייה מחדש של מנגנון האחיזה של השן ועוד). לא כל סוג ניתוח מתאים לכל מקרה, ואנו מתאימים את הניתוח לצורך ולנתונים הספציפיים של אותו אדם ואותה שן.

האם הטיפול הצליח?

הטיפול במחלת חניכיים הוא "טיפול ביולוגי" ותלוי בטיפול הרפואי הניתן אך יותר אף בטיפול הביתי היומיומי שלך. תהליך הריפוי דורש זמן, ויש צורך בסבלנות. מספר חודשים לאחר הטיפול, נבצע בדיקה חוזרת של מצב החניכיים ונוכל להעריך את הצלחת הטיפול, ואם יש צורך בטיפול נוסף או שונה. בשלב זה אנו מעריכים אם יש צורך בטיפול תרופתי או כירורגי , אשר יטפלו באזורים בהם הטיפול שניתן לא נתן תוצאות מספקות. מטרת הטיפולים הנוספים תהיה להוריד את רמת הסיכון למחלה חוזרת. במידה וטיפול הגיע לתוצאה מספקת – אנו נכנסים ל"שלב התחזוקה". זהו טיפול ייחודי לאנשים שכבר אובחנו כסובלים ממחלת חניכיים, טופלו בהצלחה, ועכשיו נמצאים בשלב של מניעת חזרתה. תדירות הפגישות הללו היא אחת ל 2-4 חודשים (ברוב המקרים – שלושה), ובהם אנו מבצעים ניקוי מקצועי של השיניים להסרת כל הרובד וסילוק החיידקים. כמו כן אנו בודקים את מצב החניכיים. אחת לשנה יש לבצע בדיקת חניכיים מעמיקה, לראות אם יש שנוי לרעה במצב הדורש התערבות. המחקרים מראים כי מטופלים אשר מקפידים לבוא לפגישות התחזוקה – שומרים על שיניים בריאות לשנים רבות. *הכותב הוא פרופ' ליאור שפירא, מנהל המחלקה לפריודונטיה, המרכז הרפואי הדסה עין כרם.

hadasadent

אין תגובות